Event
Events
  • 05

    november
    2019
    Logistica 2019: innovatieve toepassingen in de logistieke sector!
    Op 7 werkplekken binnen de Vul- en verpakkingsafdeling (VVA) bij verffabriek Koningklijke Talens worden emmers verf, met een maximale inhoud van 75 liter, middels een kantelinstallatie geleegd in de trechter van de vulmachine. Omdat de verf in minder of meerdere mate viskeus is moet een medewerker de verf met behulp van een spatel/schep in de […]
  • 17

    maart
    2020
    Technishow 2020
    Op 7 werkplekken binnen de Vul- en verpakkingsafdeling (VVA) bij verffabriek Koningklijke Talens worden emmers verf, met een maximale inhoud van 75 liter, middels een kantelinstallatie geleegd in de trechter van de vulmachine. Omdat de verf in minder of meerdere mate viskeus is moet een medewerker de verf met behulp van een spatel/schep in de […]
Definitie
Status
15%

Koninklijke Talens verffabriek: hoe kunnen we arbotechnisch gezien verfemmers beter leeg schrapen?

ma 20 mei : 10:19

Op 7 werkplekken binnen de Vul- en verpakkingsafdeling (VVA) bij verffabriek Koningklijke Talens worden emmers verf, met een maximale inhoud van 75 liter, middels een kantelinstallatie geleegd in de trechter van de vulmachine. Omdat de verf in minder of meerdere mate viskeus is moet een medewerker de verf met behulp van een spatel/schep in de trechter scheppen. Wanneer de emmer bijna leeg is moet de medewerker de emmer schoonschrapen om zoveel materiaal te kunnen verwerken, de emmer zo schoon mogelijk te maken en natuurlijk om afval te minimaliseren. De in de trechter geschepte verf moet met enige regelmaat handmatig ‘aangestampt’ worden om de verf zonder luchtinsluiting in de vulpomp te krijgen. Dit laatste is afhankelijk van de mate van viscositeit. Als laatste moet de trechter aan het einde van de vulserie zo schoon mogelijk geschraapt worden om eerder genoemde redenen. 
De handelingen van scheppen, schrapen en aanstampen worden handmatig uitgevoerd en vergen, zeker bij de ‘zwaardere’ verven een aanzienlijke lichamelijke inspanning. De positie van de medewerker die de handelingen moet uitvoeren is in weinige mate flexibel en zorgt daarmee voor eenzijdige belasting. Deze belasting is niet ergonomisch, (te) zwaar en ARBO-technisch ongewenst.
De opdracht is dit machinaal dusdanig te wijzigen dat het arbotechnisch acceptabel wordt: een manier ontwikkelen die ervoor zorgt dat de verf op dusdanige wijze vanuit de emmer in de trechter wordt gedaan op een wijze dat dit gebeurt zonder of met zeer minimale, ergonomisch verantwoorde, menselijke inspanning. Twee studenten van de opleiding Engineering BOL 4 hebben de uitdaging aangenomen hier samen met een ingenieursbureau over na te denken en een proefopstelling tem maken op basis van hun idee hoe het beter kan. Deze zal deels 3D geprint worden.